Dwie drukarki sublimacyjne Mutoh podbiły świat "dwukołowców"
VELOSOCK rozpoczęła działalność, jako lokalna łotewska firma. W ciągu zaledwie kilku lat stała się globalną marką z klientami na całym świecie i licznymi prestiżowymi nagrodami za wzornictwo. Kto by pomyślał, że tak prosty pomysł - elastyczna osłona roweru ułatwiająca przechowywanie oraz jego transport - szturmem podbije świat cyklistów? Gvido Bajars, współzałożyciel VELOSOCK, ujawnia, że w tym sukcesie pomogły mu 2 drukarki sublimacyjne Mutoh ValueJet 1638WX.
Gvido Bajars miał tytuł magistra prawa i brak wiedzy z zakresu druku. Mimo to zaufał intuicji i założył VELOSOCK, markę pokrowców na rowery torowe. Dwie drukarki Mutoh ValueJet 1638WX później, VELOSOCK to szybko rozwijająca się firma z klientami na całym świecie, z legendami kolarstwa, mistrzem świata Ironman i narodową holenderską drużyną kolarską.
Potrzeba matką wynalazku
Pierwszy prototyp VELOSOCK powstał według zasady „potrzeba matką wynalazku”, a potrzebą było utrzymanie domu i samochodu w czystości podczas transportu i przechowywania roweru. Powrót do domu z jazdy w deszczowy dzień to wszechobecny brud i błoto. Jak uniknąć bałaganu na ścianach i podłogach swojego mieszkania? Padł więc pomysł na pokrowiec, którego próżno było szukać na rynku. Twórcy VELOSOCK postanowili sami go stworzyć.
Gvido Bajars, jeden z założycieli VELOSOCK, ujawnia:
„Od pierwszej chwili myślałem, że to świetny pomysł. Miałem przeczucie, że ta osłona rowerowa będzie miała ogromny potencjał. A kiedy poczujesz to w kościach - musisz to zrobić. ” Firma VELOSOCK podjęła misję poprawy codziennej jakości poprzez zapewnienie wyjątkowych okładek. W tej chwili firma koncentruje się na świecie rowerowym i produkuje pokrowce na rowery halowe, pełne pokrowce na rower do transportu, pokrowce na rower dla dzieci, a także produkty lifestyle, takie jak pokrowce na bagaż i piłki fitness.
Dlaczego Mutoh?
Gvido ma tytuł magistra prawa specjalizujący się w komercjalizacji, rozwoju produktów i własności intelektualnej, co okazało się bardzo przydatne w budowaniu marki VELOSOCK. Jednak Gvido nie miał doświadczenia w drukowaniu.
„Nie wiedziałem nic o drukarkach i uczyłem się wszystkiego od zera”.
Na samym początku działalności VELOSOCK zlecił produkcję. Popyt rósł i Gvido chciał sam nadzorować produkcję, aby zapewnić klientom najwyższą jakość. Wtedy podjął decyzję o zakupie własnej drukarki - ValueJet 1638WX firmy Mutoh.
„Dlaczego Mutoh? Właściwie nie było co do tego wątpliwości. Od samego początku wiedziałem, że postawię na tą markę, ponieważ oferują najlepszy wybór drukarek na świecie i doskonałą obsługę klienta tutaj, w naszym rodzinnym kraju, na Łotwie.”
Gvido pamięta, jak sam uczył się obsługi drukarki przez kilka tygodni, a następnie przekazał swoją wiedzę innym kolegom.
„Bardzo łatwo było nauczyć się obsługiwać drukarkę - to jedna z największych zalet Mutoh. Niczego nie skomplikowali, a korzystanie z takich technologii to przyjemność.”
Wśród innych korzyści Mutoh, Gvido wymienia drukowanie w wysokiej rozdzielczości, szybkość drukarki, a także możliwość wykonywania bardzo drobnych wydruków.
„Możesz stworzyć w zasadzie wszystko. Jest to dla nas bardzo ważne, ponieważ VELOSOCK drukuje niestandardowe projekty dla naszych klientów. Poza tym atrament, którego używamy, jest na bazie wody, więc jest nietoksyczny i nieszkodliwy dla ludzi.”
Międzynarodowy sukces
Obecnie VELOSOCK dostarcza swoje pokrowce do 65 krajów na całym świecie, szczególnie w regionach o silnej kulturze rowerowej - takich jak kraje niemieckojęzyczne, Włochy, Francja, Hiszpania, Wielka Brytania, USA a nawet w Polinezji Francuskiej. Z kolei holenderska reprezentacja kolarska ma personalizowane pokrowce z nazwiskami. Inne unikalne projekty trafiły do legendarnego niemieckiego sprintera kolarskiego Marcela Wüsta i jego zespołu Casa Ciclista, a także Patricka Lange, mistrza świata Ironman w 2018 i 2017 roku.
„Sposób, w jaki rozpowszechniamy informacje o VELOSOCK, odbywa się za pośrednictwem cyfrowych kanałów marketingowych - szczególnie reklamy na Facebooku ”- wyjaśnia Gvido.
„Uczestniczymy również w wielu wystawach i imprezach rowerowych, takich jak Ironman. Ludzie przychodzą i spotykają się z nami, widzą VELOSOCK, a następnie zamawiają go na naszej stronie internetowej lub przez Amazon. W tej chwili nie współpracujemy ze sprzedawcami detalicznymi, ani dystrybutorami, większość zakupów odbywa się online. To znacznie ułatwia logistyczną stronę biznesu i umożliwia entuzjastom kolarstwa z całego świata dostęp do naszych pokrowców na rowery.”
Gvido potwierdza również, że są firmy, które próbowały odtworzyć to, co robi VELOSOCK. „Ale nie martwimy się tym”, mówi, ujawniając, że VELOSOCK jest chroniony patentem na wzór przemysłowy i zarejestrowany jako znak towarowy.
Ekspansja
VELOSOCK szybko się rozwija, więc po 2 latach pracy z jedną drukarką Mutoh ValueJet 1638WX firma kupiła drugą.
„Na początku 2019 roku zakupiliśmy drugą drukarkę ValueJet 1638WX, ponieważ idealnie odpowiada ona naszym potrzebom. Jest wystarczająco duża, aby wydrukować pokrowiec w jednym kawałku. Ma też dwie głowice drukujące, co oznacza, że jest idealna do szybkiego druku dużych nakładów”, mówi Gvido, podkreślając, że nie wyobrażałby sobie swojej firmy bez maszyn Mutoh.
„Bez tych drukarek po prostu by się nie udało. Używamy je do wszystkiego co drukujemy i w ten sposób możemy zapewnić wysokiej jakości projekty dla każdego z naszych klientów.”
Plany na przyszłość
W tej chwili VELOSOCK koncentruje się na działalności na rynku europejskim. Jednak w przyszłości planuje ekspansję do USA, a nawet Japonii.
„Japończycy mają małe przestrzenie mieszkalne i muszą w pełni pokryć swój rower, aby móc go przetransportować w pociągu”, wyjaśnia Gvido. „Moim zdaniem VELOSOCK będzie dla nich idealnym rozwiązaniem i mam nadzieję, że wkrótce ‘klikniemy’ w Japonię.”
Ale VELOSOCK nie chce się ograniczać do swojego sztandarowego produktu.
„W tym roku wprowadzamy zupełnie nowe produkty, których od dawna oczekiwano. Wprowadzamy na rynek pokrowce na BMX, pokrowce na rowery składane, a nawet pokrowce linii profesjonalnej, które są wodoodporne, pochłaniają uszkodzenia oraz chronią rower przed zadrapaniami”, ujawnia Gvido.
„Jasne, że pokrowce na rowery to nasza główna linia produktów. Ale planujemy również tworzyć pokrowce na inne przedmioty sportowe związane z aktywnym stylem życia: narty, deski snowboardowe, wakeboardy... Naprawdę nie możemy się doczekać rezultatu.”
O drukarce sublimacyjnej Mutoh ValueJet 1638WX
Mutoh ValueJet 1638WX to jedna z drukarek wielkoformatowych z sublimacyjnej serii „WX”. Seria ta obejmuje kilka modeli różniących się szerokością, liczbą głowic i wydajnością. Aktualnie na rynku dostępne są modele: 1604WX, 1624WX, 1638WX, 1938WX i 1948WX.
Stosowany we VELOSOCK Mutoh ValueJet 1638WX to wersja 2-głowicowa, o szerokości druku 1.62 metra. Drukarka ta pracuje w technologii zmiennej wielkości (ang. Variable Dot) kropli atramentu. Zakres generowanych przez dysze kropel wynosi począwszy od 5.9 do 45.3 pikolitra. Dzięki, tej technologii ploter ma możliwość w sposób optymalny drukować zarówno gładkie aple, łagodne przejścia tonalne jak i wymagające detale. Mutoh ValueJet 1638WX w szybkim trybie produkcyjnym potrafi zadrukować, 42 do 65 metrów kwadratowych na godzinę.
W Polsce, ValueJet 1638WX dostępny jest w ofercie wyłącznego dystrybutora marki Mutoh – Atrium Centrum Ploterowe.